PENGARUH KUALITAS PELAYANAN K-BANK BUKOPIN SYARIAH TERHADAP KEPUASAN MAHASISWA
Studi Kasus Mahasiswa Ekonomi Syariah Universitas Muhammadiyah Bandung 2021-2023
DOI:
https://doi.org/10.52496/ashshidqu.v1i1.105Kata Kunci:
service quality, satisfaction, UMBandung students, K-bank Bukopin SyariahAbstrak
The aim of this research was to determine the influence of service quality on student satisfaction using descriptive quantitative as a method where the research sample consisted of 83 sharia economics class students who were obtained using random sampling as the sample determination technique. Data collection uses questionnaires, journals and documentation, and simple linear regression as data analysis. The results show that the t-count value of the service quality variable is 8.073 > the t table is 1.989 and the significance value is 0.000 < 0.05. And the magnitude of this influence is 44.6% influenced by service quality while the remaining 55.4% is influenced by variables other than those identified by the researcher.
Referensi
Al-Qur’an, Surat Al-Baqarah:267, Al Halim, Cetakan pertama Tahun 2014
Andika Danang, A. J. (2023). Jurnal Ekonomi dan Pembangunan Indonesia. D. S. Priyarsonoa, 13(1), 1–2.
Arfandy, W. (2016). Analisis Kualitas Pelayanan Pajak Daerah Pada Dinas Pendapatan, Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Kabupaten Serdang Begadai. Repositori.Uma.Ac.Id, 1–23. https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1403
Aryanto, U. (2018). Bab III - Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, 1, 32–41.
Atmojo, A. P. (2011). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan, Nilai Nasabah, dan Atribut Produk Islam Terhadap Kepuasan Nasabah. Studi Kasus Pada BNI Syariah Cabang Semarang)" …. https://core.ac.uk/download/pdf/11725382.pdf
Berliana, N. (2021). Landasan Teori اديدج. Dasar-Dasar Ilmu Politik, 18.
Churiyah, M. (2011). Mengenal Eknomi Syariah. Surya Pena Gemilang.
Date, R., & Search, Q. (2019). “Pengaruh Service Quality dan Customer Value terhadap kepuasan Nasabah Manabung di BRI Syariah KC Madiun,” 1–154.
Firmansyah, H., Manisih, S., Kesuma, A. T., & Subiyanto. (2021). Pengantar Ekonomi Syariah 2021. 104. https://repository.penerbitwidina.com/id/publications/349530/pengantar-ekonomi-syariah
Fitriani, kiki nurul. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dengan Dimensi Carter Di Perbankan Syariah Terhadap Kepuasan Nasabah. Statistical Field Theor, 53(9), 1–142.
https://konsultasiskripsi.com/2018/04/08/manfaat-kualitas-pelayanan-skripsi-dan-tesis/.
Ivantan, I., Ariyanto, A., & Purwanti, P. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk Dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pt. Bpr Syariah X. Jurnal Ekonomi Efektif, 2(3), 415–422. https://doi.org/10.32493/jee.v2i3.6805
khoerul ummah. (2022). "Pengaruh digitalisasi perbankan melalui self service technologi terhhadap kepuasan mahasiswa pengguna layanan digital bank syariah indonesia" Negara no. 8.5.2017 (2002): 2003-5
KNKS, & Kementrian PPN/Bappenas. (2020). Trend Konversi Ke Bank Syariah Tingkatkan Efesiensi dan Probuktivitas Bisnis. INSIGHT: Buletin Ekonomi Syariah, 9, 1–22. https://kneks.go.id/storage/upload/1580002526-KNKS Insight Edisi 8 (Januari)-1.pdf
Lestari, I. (2021). Fakultas agama islam universitas muhammadiyah sumatera utara medan 2021. Core.Ac.Uk. https://core.ac.uk/download/pdf/225829261.pdf
Lubis, M. R. (2016). Pengaruh kualitas pelayanan dan relationship marketing terhadap kepuasan nasabah serta dampaknya pada loyalitas nasabah (Bank Syariah Bukopin). In Repository.Uinjkt.Ac.Id. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/53903
Minat, T., & Zakat, M. (2023). Pengaruh literasi zakat, pendapatan dan reputasi terhadap minat membayar zakat.
Novrianto, J. (2016). ANALISIS KEPUASAN PELANGGAN PADA RESTORAN SOP TUNJANG PERTAMA ( M1 ) Sumber : Restoran Sop Tunjang Pertama. Jurnal Valuta, 2(2), 171–189. https://journal.uir.ac.id/index.php/valuta/article/download/1149/714
Octavia, R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Pt. Bank Index Lampung. Jurnal Manajemen Pemasaran, 13(1), 35–39. https://doi.org/10.9744/pemasaran.13.1.35-39
Ratih, S. (2017). Pengaruh Pelayanan Teller Terhadap Tingkat Kepuasan Nasabah Pada PT. Bank Syariah Bukopin Cabang Medan. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/4458%0Ahttp://repository.umsu.ac.id/bitstream/handle/123456789/4458/Pengaruh Pelayanan Teller Terhadap Tingkat Kepuasan Nasabah Pada PT. Bank Syariah Bukopin Cabang Medan.pdf?sequence=1
Saputra, A. D., Nursalim, M., & Arumsari, G. P. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Customer Value Terhadap Kepuasan Konsumen Rumah. Jurnal Eksekutif, 15(1), 73–98.
Sinollah, & Masruro. (2019). Dalam Membentuk Kepuasan Pelanggan Sehingga Tercipta Loyalitas Pelanggan ( Studi Kasus pada Toko Mayang Collection cabang Kepanjen ). Jurnal Dialektika, 4(1), 45–64.
SukContoh BIssa JTabarearno, N. M., Wirawan, P. W., Adhy, S., Andi, S., Mukhlasin, H., Muhaemin, M., Nurhayati, S., Untuk, D., Salah, M., Syarat, S., Gelar, M., Teknik, S., Studi, P., Elektro, T., גרינבלט, י., Martinench, A., Network, N., Php, W., Algoritma, M., … Adhitya Putra, D. K. T. (2019). “Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas PT Bank Bukopin TBK Cabang Yogyakarta” Rabit : Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Univrab, 1(1), 2019.
Sulastri. (2019). Landasan Teoretis. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Tafsir Al Qur’an 2:267, https://quranweb.id/2/267/
Tafsir Al Qur’an 3:159, https://tafsirweb.com/1291-surat-ali-imran-ayat-159.html
Titin, T. (2022). Konsep Dan Peran Strategis Ekonomi Syariah Terhadap Isu Kemiskinan. Jurnal Ekonomi-Qu, 12(2), 210. https://doi.org/10.35448/jequ.v12i2.17500
Wibowo, A. (2012). Tujuan Ekonomi ( Dan Keuangan ) Islam. Jurnal Islamic Finance, 1–9. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=vtVCEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=ekonomi&ots=mL64TtSLkf&sig=vA8mD6-V5YJIHODCwj9YVJZkbG4
Yaqin Ainul, & Aniek Maschudah Ilfitriah. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah Bank Pengguna E-Banking Di Surabaya. Journal of Business and Banking, 4(2), 245–260.
Yayasan, P., & Menulis, K. (n.d.). FullBook%20Ekonomi%20Syariah.