Langkah Kreatif: Pojok Baca Kelas sebagai Sarana Menumbuhkan Minat Baca di MI Al-Khoiriyyah 2 Semarang

Authors

  • Taufik Hidayat Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Musyid Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.52496/motekar.v1i2.22

Keywords:

Basic Education, Reading Culture, Reading Corner

Abstract

It is difficult for the reading culture in Indonesia to thrive. There are many factors that cause this. One of them is the lack of effort in cultivating a reading culture as early as possible. This is quite worrying because it will have implications for the quality of human resources decreasing. This research aims to analyze the role of reading corner media in fostering a reading culture in basic education institutions. This research uses descriptive qualitative research methods with case studies at MI Al-Khoiriyyah 2 Semarang in grades 5 and 6. Data collection techniques use participatory observation, interviews and documentation techniques. The results of this research show that the reading corner media found in every corner of the classroom is quite effective in fostering a reading culture among students. Through reading, students are encouraged to imagine and think in simple terms. However, there are also several challenges that must be faced, such as the rise of online games, lack of parental example at home and school facilities and infrastructure. It is hoped that this article will be able to raise the awareness of various related parties to actively participate in efforts to build a reading culture in Indonesia, starting from childhood.

Author Biographies

Taufik Hidayat, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

Musyid, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

References

Friantary, H. (2019). Budaya Membaca Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Hidup Masyarakat. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 66. https://doi.org/10.29300/disastra.v1i1.1485

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122

Hartyatni, M. S. (2018). Membangun Budaya Baca Melalui Pengelolaan Media. Pemikiran Dan Pengembangan SD, 6(1), 1–11.

Hilaliyah, T. (2016). KEMAMPUAN MEMBACA ANAK USIA DINI. Jurnal: Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia , 187.

Indonesia, P. R. (2007). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 43 TAHUN 2007 TENTANG PERPUSTAKAAN. pdf. Jakarta: https://jdih.perpusnas.go.id/file_peraturan/UU_No._43_Tahun_2007_tentang_Perpustakaan_.pdf , diakses pada 19 Oktober 2023.

Irhandayaningsih, A. (2019). Menanamkan Budaya Membaca pada Anak Usia Dini. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 3(2), 109–118. https://doi.org/10.14710/anuva.3.2.109-118

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Indeks Aktivitas Literasi Membaca 34. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan Dan Kebudayaan, Badan Penelitian Dan Pengembangan, Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2, 124.

Kurniawan, A. R., Destrinelli, D., Hayati, S., Rahmad, R., Riskayanti, J., Wasena, I. S., & Triyadi, Y. (2020). Peranan Pojok Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 48. https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i2.107562

Mantu, K. S. (2021). Pengelolaan Sudut Baca Dalam Menumbuhkan Minat Baca Peserta Didik Kelas III SD Negeri 04 Popayato Barat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 877. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.877-884.2021

Maunah, B. (2019). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: KALIMEDIA.

Ramandanu, F. (2019). Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Kelas Sebagai Sarana Alternatif Penumbuhan Minat Baca Siswa. Mimbar Ilmu, 24(1), 10. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17405

Rohman, S. (2017). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 156–160.

Saadati, B. A., & Sadli, M. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 151–164. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i2.4829

Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 22–33. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p22-33

Wiedarti, P., & Indonesia. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. (n.d.). Desain induk gerakan literasi sekolah.

Published

2024-06-01

How to Cite

Hidayat, Taufik, and Musyid. 2024. “Langkah Kreatif: Pojok Baca Kelas Sebagai Sarana Menumbuhkan Minat Baca Di MI Al-Khoiriyyah 2 Semarang”. Motekar: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 1 (2):109-20. https://doi.org/10.52496/motekar.v1i2.22.

Issue

Section

Artikel