Peran Pendidikan Islam Dalam Mewujudkan Generasi Unggul Dan Berkarakter

Penulis

  • Adel Diba Fauzia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Alif Naf'an Nizar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Zahra Nindianti Putri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhamad Parhan Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52496/linuhung.v1i2.165

Kata Kunci:

Islamic Education, Superior Generation, Character

Abstrak

 Islamic education in general is an effort to help the growth and development of students so that they grow through the actualization of self-potential based on the rules of the Al-Qur'an and Hadith. This research uses a qualitative approach with a literature or library research type of research, the main objects are books or other literature sources which contain theories related to the discussion. The aim of this research is to determine the role of Islamic education in creating a generation of excellence and character. In forming a superior generation, Islamic education is very important because in Islam spiritual and moral values ​​are emphasized which support the ongoing process of forming good character, in accordance with religious teachings and in accordance with existing needs in society and globally. Formation of character and morals, strengthening spiritual values, integration of religious values ​​in speaking skills, as well as instilling the principles of justice are supporting aspects in creating a superior and characterful generation. Efforts to create a superior and characterful generation include strengthening learning of the Qur'an and Sunnah, instilling moral values, strengthening Islamic identity and identity, applying relevant and innovative learning methods, as well as creating a conducive educational environment.

Biografi Penulis

Adel Diba Fauzia, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia

Alif Naf'an Nizar, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia

Zahra Nindianti Putri, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia

Muhamad Parhan, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia

Referensi

Astuti, M., Herlina, H., Ibrahim, I., Juliansyah, J., Febriani, R., & Oktarina, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Faidatuna, 4(3), 140-149.

Azra, A. (1999). Pendidikan Islam: tradisi dan modernisasi menuju milenium baru. Logos Wacana Ilmu.

Efendi, S. (2017). Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Manusia Indonesia Yang Berkarakter Dan Berkepribadian. ITTIHAD, 15(27).

Fajarini, U., & Fajrin, F. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Pendidikan Agama Islam dan Perubahan Perilaku Sosial. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 15(1), 56-70.

Hassan, M. K. (2014). The Integration of Knowledge in Islam: A Theoretical Framework. International Institute of Islamic Thought (IIIT).

Hidayah, H. H. (2023). Pengertian, Sumber, Dan Dasar Pendidikan Islam: Bahasa Indonesia. Jurnal As-Said, 3(1), 21-33.

Jamil, S. (2022). Teknologi dan pendidikan islam: Peluang dan tantangan dalam era digital. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 3(1), 122-126.

Jamil, S., Irawati, I., Taabudilah, M. H., & Haryadi, R. N. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Kesadaran Sosial dan Kemanusiaan. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(2), 35-38.

Kartina, K., Zakariah, A., & Novita, N. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Potensi Intelektual Peserta Didik. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(7), 2901-2907.

Khalil, Y. S. H., & Muhtar, F. (2024). Pengembangan Pendidikan Islam: Membentuk Generasi Unggul Melalui Pendidikan Berbasis Al Qur’an Dan Hadis. Almarhalah| Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 212-223.

Khorofi, M. (2021). Pendidikan Islam Di Era Milenial: Upaya Mewujudkan Generasi Unggul Dengan Nilai-Nilai Islam. Kabilah: Journal of Social Community, 6(2), 207-230.

Maisaroh, I., & Hayani, R. A. (2022). Urgensi Kearifan Lokal dalam Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter JAWARA (Jujur, Adil, Wibawa, Amanah, Religius, Akuntebel), 8(1)

Masyithah, Q., & Aprison, W. (2024). Tantangan Dan Perubahan Dalam Pendidikan Agama Islam Di Era Millennial. Adiba: Journal Of Education, 4(1), 205-211.

Mirsal, I. (2023). Peranan Pesantren dalam Membangun Karakter Bangsa. Az-Zarnuji: Journal of Islamic Education, 1(1), 31-48.

Muhaimin, M. (2011). Rekonstruksi Pendidikan Islam: Dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum Hingga Strategi Pembelajaran. RajaGrafindo Persada.

Nasr, S. H. (1994). A Young Muslim's Guide to the Modern World. Kazi Publications.

Peran, P. A. I. Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Pengembangan Keterampilan Berbicara Siswa.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Rahma, F., Zain, A., Mustain, Z., & Rokim, R. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Spiritual dan Moralitas di Era Digital melalui Pendidikan Agama Islam. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 6(2), 94-103.

Rovtadiani, M. (2024). Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Milenial Di Era Digital. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(6).

Salsabila, A. M., Dewi, D., AlMaula, H. L., Shalihah, M. Z., Zahra, U., & Nurjaman, A. R. (2024). Pendidikan Berbasis Nilai-Nilai Islam Dalam Mewujudkan Generasi Berkarakter Unggul. Linuhung: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 1(1), 16-24.

Sodik, H. I. (2024). Pendidikan Islam Non Formal (Menggagas Optimalisasi Lembaga Pendidikan Non Formal Islam dan Sinerginya dalam Tripusat Pranata Pendidikan Islam). Jurnal Al-Mufidz: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 19-30.

Syafanah, D. N., Jannah, R., Safithri, N., Hidayat, W., & Indriana, D. (2024). Pemikiran Pendidikan Imam Al-Ghazali Dalam Perspektif Islam. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(2), 2697-2703.

Zein, M. (2024). Transformasi Pendidikan Islam Di Era Digital, Tantangan dan Solusi dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), 2(3), 146-156.

Diterbitkan

2024-12-20

Cara Mengutip

Fauzia, A. D., Nizar, A. N., Putri, Z. N., & Parhan, M. (2024). Peran Pendidikan Islam Dalam Mewujudkan Generasi Unggul Dan Berkarakter. Linuhung: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 1(2), 140–153. https://doi.org/10.52496/linuhung.v1i2.165

Terbitan

Bagian

Artikel