Pendekatan Kolaboratif Antara Guru Agama Dan Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Siswa SMAN 1 Bandar Baru

Penulis

  • Yunita Asman Universitas Islam Kebangsaan Indonesia
  • Husni Rahmah Universitas Islam Kebangsaan Indonesia
  • Muhammad Muhammad Universitas Islam Kebangsaan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52496/linuhung.v1i2.271

Kata Kunci:

Collaborative, Religion Teachers, Parents, Student Morals

Abstrak

Teachers and parents play an important role in developing students' morals. Children's success really depends on parents and teachers in educating and developing them. This research aims to determine the forms of collaboration between religious teachers and parents in developing students' morals. This research uses a descriptive analysis method, namely describing and analyzing existing data. This research was carried out at SMAN 1 Bandar Baru, Pidie Jaya Regency with a sample size of 70 parents. Data collection techniques in this field research use questionnaires, observation, documentation and interviews. The results of the research show that the religious teachers and parents of students at SMAN 1 Bandar Baru have collaborated well, this can be seen from the forms of collaboration carried out by holding meetings and establishing good communication. The obstacles faced are due to parents being busy with daily activities, however, efforts are being made to overcome these obstacles by taking time away from daily activities, the majority of whom are farmers and fishermen.

Biografi Penulis

Yunita Asman, Universitas Islam Kebangsaan Indonesia

Universitas Islam Kebangsaan Indonesia

Husni Rahmah, Universitas Islam Kebangsaan Indonesia

Universitas Islam Kebangsaan Indonesia

Muhammad Muhammad, Universitas Islam Kebangsaan Indonesia

Universitas Islam Kebangsaan Indonesia

Referensi

Abdul Rachman, I. (2017). Peran Keluarga dan Sekolah dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembinaan Karakter, 10 (1), 125-138.

Amini, A. (2016). Pendidikan Akhlak dalam Perspektif Islam: Kolaborasi Guru Agama dan Orang Tua. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11 (3), 210-225.

Hasbullah, M. (2005). Pendidikan Karakter dan Kolaborasi Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22 (1), 45-57.

Purwanto, E. (2018). Peran Komunikasi dalam Kolaborasi Guru Agama dan Orang Tua dalam Pembinaan Akhlak Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 14 (2), 98-110.

Sidik, M. (2021). Pendidikan Akhlak dalam Islam: Peran Guru Agama dan Orang Tua. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15 (2), 245-258.

Daradjat, Z. (2022). Psikologi Pendidikan Islam. Jakarta: Rineka Cipta.

Fauziah, N., & Hidayat, R. (2022). Peran Komunikasi Orang Tua dan Guru dalam Pendidikan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 9 (1), 33-47.

Fitria, N., & Yusri, A. (2023). Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hasanah, R., et al. (2023). Pendidikan Karakter Berbasis Keagamaan. Bandung: Alfabeta.

Hasbullah. (2005). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

Lestari, S. (2020). Pendidikan Moral dan Peran Keluarga. Jakarta: Bumi Aksara.

Mulyasa, E. (2021). Manajemen Pendidikan Berbasis Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, S. (2021). Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Islam. Medan: Universitas Sumatera Utara Press.

Purwanto, N. (2018). Psikologi Pendidikan Islam. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Rahmat, A. (2021). Strategi Pendidikan Islam dalam Membentuk Akhlak Anak. Bandung: Alfabeta.).

Diterbitkan

2024-12-30

Cara Mengutip

Asman, Y., Rahmah, H., & Muhammad, M. (2024). Pendekatan Kolaboratif Antara Guru Agama Dan Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Siswa SMAN 1 Bandar Baru . Linuhung: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 1(2), 174–184. https://doi.org/10.52496/linuhung.v1i2.271

Terbitan

Bagian

Artikel